Kleding, een seizoensproduct?

In mijn column van afgelopen september (waarin ik vertelde over de nieuwe najaarstrends) schreef ik al dat de zomer feitelijk nog moest beginnen. En inderdaad, ook dit jaar is de herfst eigenlijk weer begonnen met een portie zomer. Het ene warmterecord sneuvelde na het andere! Juli-weer in september? En weet u nog vorig jaar december? Het leek wel april! En het voorjaar? Veel te nat en te koud!

U heeft waarschijnlijk enorm genoten van die prachtige lange warme nazomer (ik in ieder geval zeker!). En de strandtenthouders en terrassen zullen er ook erg blij mee zijn geweest…

Maar het is wel duidelijk dat we blijkbaar tegenwoordig toch met nogal verschuivende seizoenen te maken hebben. De ‘ klassieke’ seizoenen zoals wij die nog kennen uit de schoolboekjes, lijken toch steeds meer te veranderen.

Klimaatverandering heeft invloed op kleding

Door verandering van klimaat ook verandering van koopgedrag

Voor de kledingindustrie (en iedereen die daarin werkzaam is) zorgt het verschuiven van de seizoenen voor grote problemen. Van de week las ik op een nieuwswebsite dat Hennes & Mauritz door het te warme weer te kampen had met minder omzet, en zij zijn zeker niet de enigen.

In september hingen de winkels in Londen nog vol met hoogzomer collecties, terwijl normaal gesproken rond die tijd alle najaar- en wintercollecties dan al volop te zien zijn. Dat geldt natuurlijk eigenlijk voor de gehele kledingbranche.

Met mooi weer gaan mensen nu eenmaal  niet winkelen, ook niet online. Dat is natuurlijk ook logisch. Wie nog heerlijk op het terras in het zonnetje zit met een drankje, wil echt nog niet denken aan winterjassen, dikke truien en warme dassen.

Ook bij Plusman is dit verschijnsel aan de orde. Als specialist in modieuze kleding voor de lange en brede man, heeft Plusman echter wel een hele stabiele positie in de markt. Wij kunnen de winterartikelen wat later op de site zetten en de zomer artikelen wat langer laten staan, maar op een zeker moment zijn de zomercollecties natuurlijk wel gewoon uitverkocht.

Het probleem dat dan ontstaat, is dat de wintercollecties niet verkopen en in de winkel blijven hangen, terwijl winkels tegelijkertijd niet op heel korte termijn nog zomerkleding kunnen aanbieden.

Het ontwikkelen van een kledingcollectie, vanaf een eerste idee totdat de collectie ook daadwerkelijk in de winkels hangt, duurt namelijk nu eenmaal wel even, vaak wel een jaar.
En, waar de meeste mensen ook niet direct stil bij zullen staan, is dat een winkel altijd gevuld moet zijn en er altijd goed uit moet zien. Daar gaat achter de schermen een enorme planning en logistiek aan vooraf.

Dus, "zomaar" even kleding passend bij het "ongebruikelijke" weer van dat moment in de winkel presenteren, dat gaat helaas niet!

Ook de modebranche past zich aan

In de mode gaat het dan ook steeds meer om het principe See now, buy now.

Dit houdt in dat kleding collecties die op de catwalk worden gepresenteerd, direct verkrijgbaar zijn in de winkels. Dit in tegenstelling tot vroeger, toen dit toch wel een half jaar kon duren. Veel kledingmerken doen sowieso niet meer aan twee seizoenen collecties. Een beetje merk heeft inmiddels toch wel zes collecties per jaar.

En daardoor is de kans dat een collectie aansluit bij het weerbeeld al een stuk groter. Sommige merken gaan nog verder en schrappen de termen lente, zomer, herfst en winter helemaal. Een goed voorbeeld hiervan is dat er steeds meer regenkleding opduikt in gewone modecollecties, los van een seizoen.

Deze (gedwongen) aanpassing wordt niet alleen veroorzaakt door de verschuivende seizoenen en het veranderende klimaat, maar ook door de zogenaamde millennials (de jonge consument die is opgegroeid met Internet en Social Media). Die willen niet meer wachten tot een trend, die zij allang op internet hebben gespot, eindelijk eens in de winkel hangt. Zij willen iets meteen kunnen kopen en dat dan ook het liefst direct thuisbezorgd krijgen. Tegenwoordig zelfs steeds meer en meer dezelfde dag nog.

Collecties veranderen

Wat betekent dit nu allemaal voor de gemiddelde kledingcollectie en: vooral voor u als consument…?

Wij zijn immers allemaal mensen en we zijn nu eenmaal gewend aan de seizoenen waar we mee zijn opgegroeid. Zo rond september, oktober willen wij (of verwachten wij in ieder geval) een natte, koude, gure herfst!

Concreet betekent het dat veel kledingcollecties aangepast worden, zodat ze seizoen neutraler te gebruiken zijn. Denk bijvoorbeeld aan truien en T-shirts in herfstkleuren, maar in veel lichtere gewichten zodat het luchtiger draagt. En omgekeerd wordt in het voorjaar hetzelfde gedaan, dan gaan we voor een nieuw kleurbeeld, maar nog wel in wat winterse kwaliteiten.

Daarom heeft Plusman ook altijd een goed aanbod aan veelzijdige kledingstukken, zoals bodywarmers, fleecevesten en softshell jassen, waarin u in ieder weertype goed voor de dag kan komen.

Niemand kan de toekomst voorspellen en het weer doet wat het doet. Is het opwarming van de aarde, of zitten we gewoon in een warmere fase?

Gelukkig is mijn vakgebied de mode en niet de meteorologie. Wat ik daardoor wel weet, is dat Plusman ook voor wat betreft de herfst en winter weer voor u, trouwe klant, klaar staat.

Met passende maar vooral leuke kleding, ongeacht het weer!

Linda Truijens