Het succes van shoppen vanuit je luie stoel

Shoppen via internet is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Kleding, elektronica, boeken, vakanties en zelfs je dagelijkse boodschappen.. alles is tegenwoordig online te bestellen. Zelfs voor artikelen waarvan men vroeger nooit dacht dat we die ooit zouden kopen zonder het eerst te zien, passen of proberen, zoals schoenen of parfum, zijn er inmiddels talloze webshops geopend. En met succes, want de verkoopcijfers via internet blijven maar stijgen. Het gemak van één druk op de knop die je een ritje naar het winkelcentrum bespaart, blijkt bij iedereen in de smaak te vallen.

Online shoppen

Snelle ontwikkeling

Webwinkelen heeft zo’n vaart genomen, dat het nog nauwelijks is voor te stellen dat het nog niet zo lang geleden helemaal niet bestond. Het World Wide Web zoals wij dat nu kennen is in 1990 ontwikkeld. Al snel daarna werd ook commerciële verkoop via internet toegestaan. In de eerste jaren werden huidige wereldspelers als Amazon en eBay opgericht. Maar online shoppen kwam pas écht op gang toen Google in 1998 op het toneel verscheen. Daarop volgde de oprichting van vele internetbedrijven wereldwijd. In Nederland was het ook de start voor Bol.com, vandaag de dag een van de grootste online shops van Nederland en België.

Cijfers

De explosieve groei van internetshoppen wordt pas echt duidelijk als we naar de cijfers kijken. In de afgelopen 10 jaar is het aantal webshops in Nederland meer dan verzesvoudigd. De teller staat op dit moment op zo’n 38.000. En de online omzet groeit gestaag mee: in de eerste helft van het 2018 was dit maar liefst €11,83 miljard en dat was dan weer 11% meer dan het jaar ervoor! Wat het meest via internet wordt geshopt, is kleding. Met zo’n 10.000 kledingshops is de modebranche de grootste online speler.

Online kleding kopen: Uitdagingen en oplossingen

En dat is best opmerkelijk, aangezien er toch wat uitdagingen zijn bij het online (ver)kopen van kleding. Het moet tenslotte goed passen én lekker zitten, maar je kunt pas zien hoe iets staat en de stof voelen als je het fysieke artikel in handen hebt. Gelukkig hebben webwinkels zich in de tijd ook steeds verder ontwikkeld om het de consument zo makkelijk mogelijk te maken. Veel shops, zoals ook Plusman, bieden een gratis retourservice aan en ruime bedenktijd. Zo kun je op je gemak thuis passen en kijken wat je van de kleding vindt, en indien nodig iets makkelijk en kosteloos terugsturen. Maar bij Plusman zal dat niet snel aan de pasvorm liggen: in maattabellen staan precies de afmetingen van kledingstukken aangegeven. Zo kan al van te voren een goede inschatting worden gemaakt of bijvoorbeeld de mouwen of broekspijpen de goede lengte hebben, en of de borstomvang ruim genoeg is.  

  Wollen vest van Plus Man kopen

Betaalgemak bij de digitale kassa

Samen met e-commerce hebben ook de online betaalmethodes zich ontwikkeld. De verschillende opties zijn toegenomen, beter beveiligd en ook versimpeld. Waar eerst elke bank een eigen betaalmodule had, is er tegenwoordig iDEAL in Nederland en Bancontact in België waarbij vrijwel alle banken zijn aangesloten. Zo is online kopen steeds makkelijker geworden. In 2010 vond de 100 miljoenste iDEAL-transactie plaats en deze betaaloptie is in Nederland dan ook de meest aangeboden en gebruikte manier om online af te rekenen. Maar voor wie bijvoorbeeld liever achteraf betaalt, of alleen wil bestellen met aankoopbescherming, zijn er ook voldoende alternatieven. Plusman accepteert veel verschillende betaalmethoden: naast iDEAL en Bancontact kun je ook met PayPal betalen, creditcard, via bankoverschrijving of pas lekker achteraf met Afterpay. Zo biedt Plusman de klant ook hierin graag keus en gemak.