Een kijkje achter de schermen van een Stylist

De laatste maanden heb ik u van alles verteld over diverse mode onderwerpen.
Stoffen, technieken, trends etc.

In mijn blog van vandaag wil ik u graag wat meer vertellen over wat een stylist zoal doet. Wat houdt ons bezig? Waardoor worden wij geïnspireerd? Kortom: Een kijkje achter de schermen bij een Stylist. Oftewel een Modeontwerper.

Zeer veelzijdig

Als freelance stylist doe ik veel verschillende dingen; da’s uiteraard de essentie van de freelancer. Ik werk voor diverse opdrachtgevers in de herenmode, zowel in binnen- als buitenland. Dat geeft een grote verscheidenheid aan opdrachten : soms ontwerp ik overhemden, soms bermuda’s en soms weer truien. Of T-shirts en poloshirts met printjes. Maar ook damesmode, kindermode, outdoormode en motorkleding heb ik gedaan. Noem het en ik heb het ontworpen.
Nu schrijf ik dus ook over herenmode.

De Laptop is mijn mobiele kantoor

Het is wel grappig om eerst eens te kijken naar waar ik het werk doe. Ik werk achter mijn eigen laptop. Maar die staat nogal eens op verschillende plekken.
Soms thuis.
Soms op de ontwerpafdeling van grootwinkelbedrijven.
Soms op het kantoor van Plusman
Soms op grote productiekantoren in China, Bangladesh of andere productielanden.

Ik verblijf dus regelmatig in diverse hotels en bed& breakfasts in het buitenland.
Dat houdt ook in dat ik niet echt een vaste werkplek heb, behalve dan achter mijn laptop.

Het werk
Wat ik op al deze verschillende plekken doe, kan ik ruwweg onderverdelen in 2 categorieën:
Inspiratie opdoen en de opgedane inspiratie verwerken in nieuwe ontwerpen, die u vervolgens in de webwinkel van Plusman.nl terug ziet.

Inspiratie opdoen

Allereerst doe ik inspiratie op door veel op internet te kijken naar diverse webwinkels, modeblogs, websites van ontwerpers, Pinterest, Instagram etc om te zien wat daar speelt. Ook zijn er websites die gespecialiseerd zijn in trend- en kleurprognoses.

Shoppen voor werk

Maar toch: ook in deze digitale tijd, moet ik natuurlijk vooral naar buiten!

Want trends ontstaan natuurlijk sinds jaar en dag op straat.

Ik ga dus winkelen in de grote steden. Antwerpen, Londen, Berlijn, Milaan en ook weleens gewoon een middagje in Amsterdam. Ik ga dan kijken naar wat er aan kledingcollecties in de winkels hangt. Ik let op de kleding zelf.

Zijn er meer overhemden of juist meer T-shirts?
Zijn het geruite overhemden of gestreepte overhemden?

Maar ik kijk ook naar de kleuren en hoe deze gecombineerd worden.
Ik kijk naar hoe winkels hun collecties etaleren en hoe zij ze presenteren.

Hoe doe ik dit? Ik maak stiekem foto’s in winkels. Dit mag niet, maar wordt door bijna alle stylisten gedaan. Toen ik nog dameskleding deed, was dit simpel. Ik ging met de kleding een pashokje in en maakte foto’s. Nu ik mij veel met grote maten herenkleding bezig hou, is dit minder eenvoudig. Ik ben een vrouw en heb ook geen grote maat. Als ik in een winkel een pashokje binnenstap met een 5XL herenoverhemd, krijg ik toch wat vreemde blikken van het winkelpersoneel, maar de smartphone is natuurlijk de beste vriend van de stylist. 

Maar, ik kijk uiteindelijk vooral naar….  mensen. Mensen op straat. Mensen in winkels.
Wat hebben ze aan? Waar kijken ze naar? Welke kleuren dragen ze? Welke winkels gaan ze in? Welke juist niet..?
In welke winkels gaan ze alleen kijken en in welke winkels staan ze in de rij om af te rekenen?

De toekomst voorspellen

Nou ja, die van de mode dan...Hoe? Dat leest u binnenkort in deel 2!