PERSBERICHT

Afterpay bevestigt de bevindingen van PLUSMAN
PLUSMAN herkent cultuurverschillen bij haar online klanten
De Duitser is een thuispasser

  Er was eens een Belg, een Duitser en een Nederlander en die bestelden alle drie online kleding…. Als je deze zin zo leest lijkt het een begin van een goede mop, maar een analyse onder de klanten van PLUSMAN, het online label in herenkleding voor de man met een maatje meer, levert verrassende en ook grappige inzichten op. Er blijken wel degelijk verschillen te zijn tussen de Duitsers, de Belgen en de Nederlanders en de manier waarop deze klanten online shoppen. Afterpay bevestigt dit beeld.

 

Allereerst even wat achtergrondinformatie.

PLUSMAN is het online label in kwaliteitskleding voor heren met een maatje meer. Dat maatje meer kan in de lengte zijn of in de breedte. PLUSMAN is al 4 jaar actief op de Nederlandse markt, al ruim 3 jaar op de Belgische (Vlaamse) markt en al bijna twee jaar op de Duitse markt. In die jaren dat Plusman actief is op de online markt heeft het een boeiende analyse gemaakt van het online bestelgedrag van de online klanten. Zo is onder meer gekeken naar retourzendingen, betaalgedrag en bestelgedrag.

Retourzendingen wijzen uit: de Duitser is een thuispasser

Als je over de jaren kijkt naar het retourgedrag van de klanten, dan zou je kunnen schrikken van de cijfers. Bijna 40% van de bestellingen uit Duitsland komen retour, in Nederland is dat bijna 28 procent en vanuit België gaat het om nog geen 10 procent. PLUSMAN hanteert een gratis retour beleid en bij bijna 40 procent zou je kunnen schrikken. Sven Oudgenoeg, directeur van Plusman Nederland BV legt uit: “Op zich is het een hoog percentage, dat Duitse cijfer, maar als je vervolgens het bestelgedrag ernaast legt, dan zie  je dat de Duitser gerust drie kostuums bestelt in zeven verschillende maten. Dan valt 40 procent wel weer mee”. Je zou dus kunnen concluderen dat de Duitser een thuispasser is.

De bescheiden en loyale Belg

De gemiddelde grootte van de bestellingen varieert ook per land. “De Duitse klant plaatst vaker een grote bestelling”, zo legt pr functionaris Arnoud Siekmans uit. “De Belgische klant is bescheidener maar ook doelgerichter. Het gaat vaak om één broek of één overhemd per keer. Maar de Belg is ook loyaler. We zien in onze analyses dat de Belgische (lees: Vlaamse) klant ook vaker terugkomt voor een nieuwe aankoop. Als ze eenmaal PLUSMAN hebben gevonden dan spreekt het aanbod en de kwaliteit dusdanig aan dat ze terugkomen. Dat percentage ligt inmiddels al op 50%. In de Duitse markt is meer aanbod aan grote maten kleding. Daar zijn we nog niet zo lang actief, dus is het logisch dat het publiek je eerst uitprobeert”.

Nederlanders koopjesjagers

De Nederlandse klant zit er tussenin; die is ook redelijk loyaal maar varieert de ordergrootte wat vaker.  “Seizoensinvloeden spelen hier ook zeker in mee en de Nederlandse klant is sneller te porren voor een kortingsactie”, zo weet Sven Oudgenoeg te melden.

Betaalgedrag is per land anders

Dhr. Oudgenoeg: “Bij Plusman kun je op diverse manieren betalen: achteraf via AfterPay, via Paypal of direct per creditcard of i-deal. Daarin bieden we een brede service. Toch zie je ook hier interessante verschillen tussen onze klantgroepen”. Zo kiezen de Duitsers vrijwel allemaal voor de rekening- of Paypalvariant, kiest de Belg bij voorkeur voor de directe betaling (mister cash of credit card) en de Nederlander is een i-deal shopper.