Wat komt er allemaal kijken bij het commercieel ontwerpen?

Als ik mensen spreek en het komt ter sprake wat ik doe voor de kost, zijn de reacties vaak, “ Oh wat leuk om zo’n creatief beroep te hebben, ik zou ook zo graag iets creatiefs doen” 
Niet zelden hebben mensen een soort “ Bold and the Beautiful” achtig beeld van mode-ontwerpers.

Maar, als ik ze vertel dat ik de streepjes trui of het geruite overhemd dat daar en daar in de etalage hangt of bij Plusman.nl op de site staat, heb ontworpen, dan zijn de reacties niet zelden, “maar dat bestaat toch al? Wat valt daar nou nog aan te ontwerpen?” Dat is nou precies wat commercieel ontwerpen inhoudt.

Het gaat er niet om of ik, en al mijn collega’s met mij, het meest speciale of bijzondere ontwerp maak, nee het gaat erom dat ik juist dat kledingstuk ontwerp wat u als consument op het moment dat dat kledingstuk in de winkels komt, wil hebben. 
Dat “ontwerp” zit dan juist in kleine details, zoals het ruitje met net die kleurencombinatie die u het beste staat. Of die streepcombinatie die net weer een beetje nieuwer is dan die van het vorige seizoen.

De coordinated look    

Daarnaast gaat het meestal niet om een enkel kledingstuk, maar om een hele collectie bij elkaar passende kledingstukken. Dat betekent dat als ik bijvoorbeeld meerdere overhemden of truien teken, ze allemaal naast elkaar in een winkel mooi bij elkaar moeten passen, maar wel net zodanig anders moeten zijn dat u als klant ze allemaal wel zou willen kopen. Dat is dus in vogelvlucht wat commercieel ontwerpers doen.

Na het ontwerp

Met het bedenken van de juiste kledingstukken voor het juiste moment, zijn we er natuurlijk nog lang niet. Ieder individueel kledingstuk moet gemaakt worden. Dat klinkt heel logisch, maar er moet ook bepaald worden hoeveel er van elk kledingstuk gemaakt moeten worden. En vooral ook hoeveel per maat? Dat heet een “ maatboog”. Er zijn mensen wiens werk het is om dat soort dingen uit te rekenen n.a.v. informatie als bijvoorbeeld het oppervlakte van een winkel, verkoopcijfers van (web) winkels, maar ook bevolkingsgegevens over lengte, gewicht en koopgedrag.

Coordinated look herfst 2016 bij Plusman

Productie

Op het moment dat al deze aantallen bepaald zijn, moeten de kledingstukken geproduceerd worden. Dat betekent dat er een fabriek moet worden uitgezocht. Deze fabrieken staan meestal in China, India of Bangladesh. Zo’n fabriek moet voldoen aan de kwaliteitseisen die wij in Europa stellen aan een kledingstuk, maar ook aan de werkomstandigheden van de arbeiders.

Vaak wordt het ontwerp van een kledingstuk naar wel 2 of 3 fabrieken gestuurd, die dan allemaal een prototype maken. De fabriek die dan het beste prototype maakt voor de beste prijs, binnen de gewenste periode, daar wordt dan de bestelling geplaatst.

Eerst maakt de fabriek een enkel stuk per maat, zodat elke maat gepast kan worden. Zodra iedere maat doorgepast en goedgekeurd is, kan de productie beginnen.

Alle kledingstukken worden gemaakt en daarna wordt er gekeken of de geproduceerde kledingstukken voldoen aan de kwaliteitseisen. Zo ja, dan kunnen alle kledingstukken vervoerd worden. Per boot of soms per vliegtuig wordt alles naar een magazijn in Nederland gestuurd, van waaruit alle kledingstukken dan verdeeld worden naar de winkels of, in het geval van een webwinkel naar u als individuele klant.

Een hele collectie

In de bovengenoemde tekst, heb ik u verteld over een kledingstuk van ontwerp tot aan u als klant.

Maar, een (web) winkel verkoopt een hele kledingcollectie en niet alleen een los kledingstuk. Dat houdt dus in dat ieder kledingstuk uit die collectie tegelijk in de ( web ) winkel moet komen. De winterjassen moeten immers gecombineerd worden met de lange broeken in de etalage en niet met de zwemshorts.

Dat maakt het proces van het ontwikkelen van een kledingcollectie een hele uitdaging. Het is namelijk zo, dat een kledingfabriek in de meeste gevallen maar 1 soort kledingstuk maakt. Er bestaan overhemdenfabrieken en truienfabrieken en ga zo maar door. Al deze verschillende fabrieken zullen dus op het hetzelfde moment hun kledingstukken klaar moeten hebben om ervoor te zorgen dat die leuke wintercollectie van Plusman ook werkelijk door u gekocht kan worden. 

Zoals u ziet, komt er nogal wat kijken bij het commercieel ontwerpen en ontwikkelen van een kledingcollectie.

Volgende maand vertel ik u meer over wat dit allemaal inhoudt.

Veel shopplezier en tot 2017,

Linda Truijens